АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)

Сообщение Октавиан » 07.01.12, 14:24     АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

Смотрю народ на форуме друг другу задает обрывочные вопросы про АКПП модели 01P.
Между тем в руководстве по сервисному обслуживанию (at_01p_serv.pdf) всё изложено безукоризненно.
Сайт - http://vwts.ru/page05_01p.html
Скачиваем второй пункт - Automatic Transmission 01P: Servicing (eng.)
Разве что только на английском. Постараюсь здесь сейчас перевести эти 23 страницы на русский!
Возникли трудности с переносом рисунков. Мужики, научите рисунки вставлять!
Овладею этой техникой - продолжу!
_________________________________________________________________________________________
Прокладка маслянного поддона.


Прокладка маслянного поддона (01P)
Рис. 1: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.
________________________________________________________________________________________
АКПП: - проверять уровень масла через каждые 20 000 миль. Масло заливается
на весь срок службы агрегата и не подлежит замене, за исключением модели EQJ.
В АКПП модели EQJ масло подлежит замене через каждые 40 000 миль.
Прямая передача: - проверять уровень масла через каждые 40 000 миль. Масло заливается
на весь срок службы агрегата и не подлежит замене.
Британская и американская: 1 миля = 1609,344 м
_______________________________________________________________________________________
Проверка уровней масла в АКПП и ГЛАВНОЙ ПЕРЕДАЧЕ:
А) В АКПП -
1. Перед проверкой убедитесь в целостности предохранителей. Уровень заряда аккумулятора
должен быть не менее 11,5 вольт. Должны быть в исправности и соединения проводов
заземления двигателя и АКПП с массой. Всё электрическое оборудование выключить.
Температура АКПП должна быть не выше 30 градусов. Положение автомобиля должно
исключать какие-либо наклоны. Переключатель АКПП в положении "ПАРКИНГ".



1. Prior to checking ATF level, ensure all fuses are okay. Battery voltage must be at least 11.5 volts.
Ground connections on engine, transaxle and body must be okay. All electrical components must be
switched off. Transaxle ATF temperature must not be above about 86°F (30°C). Vehicle must be on
level surface and selector lever must be in "P" position.
2. Connect VAG 1924 ATF filling system to vehicle. Remove noise insulation tray. Connect vehicle
diagnostic, testing and information system VAS 5051. Select "08 - read measured value blocks" on
the touch screen. Select display group 005 via "Measured value block" and "Change display group
number". The first display zone shows the ATF temperature. The ATF temperature must not be more
than about 86°F (30°C) at the start of test.
3.
Connect VAG Scan Tool (1551) and enter address word "02 Transmission electronics" and advance
until "Select function XX" is indicated on display. Measure ATF temperature in measured value
block.
4. Press keys 0 and 8. (The function "Read measured value block" is selected with 08). Confirm entry
with key Q. Press keys 0 0 5. (005 selects the "Display group number 005"). Confirm entry with key
Q. The first display zone shows the ATF temperature. The ATF temperature must not be more than
about 86°F (30°C) at the start of test. Start engine. Raise and support vehicle. Place drip tray under the
transaxle. Bring ATF to test temperature of 95-113°F (35-45°C). Remove ATF level plug (A) from
the oil pan. See Fig. 2 .
5. The ATF present in the overflow pipe (2) will run out. If ATF drips out of hole, ATF does not need to
be topped off. Install NEW seal (1) to level plug and tighten to 11 ft. lbs. (15 N.m). ATF check is
completed. Ensure sealing plug (3) and cap (4) remain closed. See Fig. 3 . If only the ATF present in
the overflow pipe runs out of hole, top off ATF.
6. To top off ATF, pry off plug securing cap (arrow) with a screwdriver. See Fig. 4 . The securing cap
locking device will be destroyed when doing this, so always replace securing cap. Pull plug out of
filler pipe. On some transaxles, a cap with a spring retainer is installed. This cap can be used again.

ВНИМАНИЕ: VW ATF (G 052 162 A2) имеет светло-жёлтый цвет!
NOTE: In the following procedures, letters and numbers in parenthesis are shown in
illustrations.
NOTE: When ATF level is checked, the seal on the level plug must always be
replaced. VAG Scan Tool (1551) and Diagnosis Cable (1551/1) are
required to check ATF fluid level. Scan tool is used to measure ATF
temperature. Follow aftermarket scan tool manufacturer instructions (if
applicable) to check AFT temperature.
NOTE: The following detailed test procedures are described for VAG Scan Tool
(1551).
NOTE: An insufficient amount of ATF, as well as filling ATF to excess, affectsthe function of the transaxle.

7. Fill transaxle with ATF using VAG 1924 ATF filling system until ATF runs out of level hole. See
Fig. 5 . Install NEW seal (1) to level plug and tighten to 11 ft. lbs. (15 N.m). See Fig. 3 . Install
sealing plug (3) on filler pipe until the spring retainer lock locates, or install plug on filler pipe and
secure with a NEW cap. See Fig. 3 and Fig. 4 . Lock cap in place. The cap secures the sealing plug.


Выкручивание пробки уровня ATF из масляного поддона.
Рис. 2: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC..

Locating Plug Seal, Overfill Pipe, Sealing Plug & Cap
Рис. 3: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Prying Off Plug Securing Cap
Рис. 4: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Залив масла в АКПП с использованием Системы для залива ATF VAG 1924
Рис. 5: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

ГЛАВНАЯ ПЕРЕДАЧА

Raise and support vehicle. Remove filler plug on side of final drive. See Fig. 6 . Gear oil level should be at
lower edge of hole. If fluid is required, add G 50, SAE 75W-90 synthetic gear oil (G 052 145 S2). Install
filler plug and tighten to 15 ft. lbs. (20 N.m).

Проверка уровня масла в ГЛАВНОЙ ПЕРЕДАЧЕ:
Рис. 6: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Рекомендованные масла:
а) в АКПП - ATF (G 052 162 A2)
б) в ГЛАВНУЮ ПЕРЕДАЧУ - G 50, SAE 75W-90 (G 052 145 S2) (Синтетику)

Объём (доза)заливаемых масел:
а) при замене в АКПП - 3,0 литра,
б) при заливе в сухую АКПП - 5,3 литра,
в) ёмкость ГЛАВНОЙ ПЕРЕДАЧИ - 0,75 литра.




DRAINING & REFILLING
1. To replace ATF, raise and support vehicle. Place drip tray under the transaxle. Remove ATF level
plug from the oil pan. See Fig. 2 . Remove overflow pipe through the level hole. Drain ATF. Install
overflow pipe. Screw level plug in hand-tight.
2. Fill with appropriate amount of ATF through filler pipe using VAG 1924 ATF filling system. See
FLUID CAPACITIES . See Fig. 5 . Start engine and shift transaxle through all the selector lever
positions with the vehicle stationary. Check and top off ATF level. See CHECKING FLUID
LEVELS . Tighten ATF level plug to 11 ft. lbs. (15 N.m).
ON-VEHICLE REPAIRS
ADJUSTMENTS
SELECTOR LEVER CABLE
Checking & Adjusting
1. Remove selector lever cable locking washer (6) from lever/selector shaft. See Fig. 7 . Take selector
lever cable off lever. Move selector lever from "P" to "1" position. Selector lever mechanism and
selector lever cable must move freely. If necessary, replace selector lever cable or service selector
lever mechanism. Always replace selector lever cable locking washer on transaxle support bracket
after disassembling.
2. To adjust cable, place selector lever in "P" position. Loosen adjustment bolt (2) on selector lever in
selector lever housing. See Fig. 8 . Place selector shaft lever in "P" position on transaxle. Locking
lever must engage in park lock wheel, with both front wheels locked. Tighten adjustment bolt on
selector lever in selector lever housing to 15 ft. lbs. (20 N.m).

NOTE: Various components may be serviced without transaxle removal. For
servicing of these components, see appropriate component under
ADJUSTMENTS and/or REMOVAL & INSTALLATION .
NOTE: In the following procedures, numbers in parenthesis are shown in
illustrations.

Exploded View Of Selector Mechanism Components
Рис. 7: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.


Exploded View Of Selector Lever Components
Рис. 8: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.
LOCKING CABLE
Shift selector lever into "P" position and turn ignition key to end (ignition off) position. Loosen locking
cable nuts (1) and (2) at frame. See Fig. 9 . Push locking lever (arrow) until it touches selector lever. Secure
locking cable in this position on frame. After adjustment, ensure ignition key operates properly.

Adjusting Locking Cable
Рис. 9: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.
REMOVAL & INSTALLATION
NOTE: In the following procedure, numbers in parenthesis are shown in illustration.
NOTE: Locking cable must only be adjusted in its installation position. See Fig. 10 .


LOCKING CABLE
Removal & Installation
1.
Place selector lever in "P" position. Obtain radio security code (if equipped). Disconnect negative
battery cable. Remove selector lever handle, trim, cover, cover strips and selector lever console. See
Fig. 7 .
2. Remove locking cable from frame and take off from locking lever ball head. Remove ignition switch
trim. Press locking cable clip (4) out of ignition switch support and remove locking cable (2) from ball
head. See Fig. 10 . Remove footwell vent console. Take out locking cable.
3. To install, reverse removal procedure. Ensure proper routing of locking cable when installing. Adjust
locking cable after installation. See LOCKING CABLE under ADJUSTMENTS.
NOTE: In the following procedures, numbers in parenthesis are shown in
illustration.
NOTE: When battery is disconnected, vehicle computer and memory systems
may lose memory data. Driveability problems may exist until computer
systems have completed a relearn cycle.
CAUTION: Radio/cassette or radio/CD player is equipped with an anti-theft
protection circuit. Whenever battery is disconnected, radio will go into
anti-theft mode. When battery is reconnected, radio will display CODE,
and will be inoperative until proper code number is entered. Obtain
security code before disconnecting battery.

Removing Locking Cable
Рис. 10: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

VALVE BODY ASSEMBLY
Removal & Installation
1.
Place container under the transaxle. Remove level plug (1). Remove plug seal from plug. Remove
overflow pipe (2) and allow ATF to drain. See Fig. 18 . Screw overflow pipe in onto stop.
2. Remove oil pan bolts, oil pan, gasket and AFT screen. To remove conductor strip, place Pry Bar
(3373) onto stop under the solenoid valve plug. Pull plug off with pry bar in direction of arrow.
Remove bolt (1). See Fig. 11 .
3.
Remove valve body bolts and valve body. Shift selector lever/shaft into "1" position. Pull manual
selector valve out until it is just possible to unhook the operating rod (2). See Fig. 12 . Secure manual
selector valve so that it cannot fall out.
4.
Remove steel spring (arrow) and lever from selector shaft in transaxle. See Fig. 13 . For better
clarification, selector shaft is shown in illustration removed from transaxle.
5. Install steel spring and bolt to selector shaft. Do not tighten bolt at this time. Note installation
direction of sealing plug. Pull sealing plug out of housing before removing and installing free wheel,
otherwise the sealing plug and the "O" ring will be damaged. Moisten 2 new "O" rings with ATF and
install to sealing plug. Insert sealing plug in hole in transaxle housing (arrow). See Fig. 14 .
6. Secure operating rod onto manual selector valve by shifting selector lever/shaft into "1" position. Turn
manual selector valve so that shoulder faces operating rod. Guide operating rod with manual selector
valve into valve body. Tighten steel spring and bolt to the selector shaft.
7. To adjust operating rod for manual selector valve, move selector shaft to "P" position. Push operating
rod (2) with manual selector valve (1) into valve body onto stop (direction of arrow) and tighten bolt
(3) to 35 INCH lbs. (4 N.m). See Fig. 15 . Ensure selector valve is resting against the stop. Counterhold
when tightening bolt. Always replace bolt and manual selector valve retaining clip.
8. Install valve body and bolts. Tighten bolts to 44 INCH lbs. (5 N.m). When installing conductor strip,
route conductor strip as shown. See Fig. 16 . Ensure conductor strip is not kinked or twisted. Before
installing the ATF screen, insert seal in valve body. Firmly press ATF screen onto valve body. Install
oil pan, gasket and bolts. Tighten bolts to 106 INCH lbs. (12 N.m).
NOTE: In the following procedures, numbers in parenthesis are shown in
illustrations.
NOTE: Code letters are stamped on a metal tab located on valve body for
component identification. Metal tab must remain on the valve body. See Fig.
17 .
WARNING: Do not run engine or tow vehicle with oil pan removed or when there is
no ATF in transaxle.
NOTE: When removing the valve body, the manual selector valve (1) remains
in valve body. See Fig. 12 . Do not interchange manual selector valves
of valve bodies.
NOTE: Always replace steel spring and bolt for manual selector valve.

Prying Up On Conductor Strip
Рис. 11: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Removing Valve Body & Unhooking Operating Rod
Рис. 12: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Locating Steel Spring On Selector Shaft
Рис. 13: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Inserting Sealing Plug
Рис. 14: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Adjusting Operating Rod For Manual Selector Valve
Рис. 15: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Installing Conductor Strip
Рис. 16: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Locating Valve Body Identification Tab
Рис. 17: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.


Exploded View Of Valve Body Components
Рис. 18: любезно предоставлен VOLKSWAGEN UNITED STATES, INC.

Таблица моментов затяжки резьбовых соединений:

Заливная пробка ГЛАВНОЙ ПЕРЕДАЧИ - 20 N.m
Болт регулировки рычага передач - 20 N.m
Пробка уровня ATF - 15 N.m
Болт масляного поддона - 20 N.m
Valve Body Bolt 44 - 5 N.m
Последний раз редактировалось Октавиан 12.01.12, 00:21, всего редактировалось 24 раз(а).
Ну уж очень мне нравиться бензиновый VR6 (AXK) 204 лошади с автоматом.
И будут наши машинки как новые, чего бы нам это не стоило!
Крепче сплотим ряды, ДвухсотЛошадники! Fuck fuel economy!

За это сообщение автора Октавиан поблагодарил:  -=Валерий=-
Октавиан Не в сети
 

 
Сообщения: 17
Images: 0
Зарегистрирован: 14.08.11, 01:24
Откуда: Рига-Москва-Сочи
Модель: EuroVan Mult
Год выпуска Т.С.: 2001
Модель двигателя: VR6 AXK
Skype: orleek

Сообщение С-Питер » 07.01.12, 14:25     Re: АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

Супер предложение! :yes:
Плюс79II9двадва8бЗ4
www.t-exp.com
С-Питер Не в сети
vw-bus-club  vw-bus-club
 

 
Сообщения: 14916
Images: 2801
Зарегистрирован: 04.04.07, 17:27
Откуда: Санкт-Петербург
Модель: Каравелль
Год выпуска Т.С.: 1996
Модель двигателя: фсм

Сообщение EFIM » 07.01.12, 16:30     Re: АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

Человек нашел себе занятие до следующего НГ!!! :clap1:
Сергей Сергеич
Изображение
EFIM Не в сети
Член Клуба
 

 
Сообщения: 356
Зарегистрирован: 22.02.10, 11:40
Откуда: КАЛИНИНГРАД
Модель: Transporter
Год выпуска Т.С.: 1997
Модель двигателя: AES

Сообщение samos » 15.02.13, 18:49     Re: АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

Если очень кому то нужно, то у меня есть мануалы по 01М с октавии, они почти один в один на наши 01Р, но я их качал для себя с МСК в свободной раздаче.
Есть ещё некоторые мануалы и советы, ну так спрашивайте и я их выложу, если поместятся по весу, но опять же - их можно найти в свободном доступе.
На самом деле тема о акпп не менее интересна чем по двс, но менее востребована.

Добавлено спустя 8 минут 56 секунд:
Хотя бы незаконченные работы по 098 акпп
акпп.doc

Исходник - я на другом ресурсе.
У вас нет необходимых прав для просмотра вложений в этом сообщении.
Денис
…And Justice For All.....
"1993 г., ААВ, длинный грузопасожир, АКПП" - был, "1999 г., ACV, длинный Мульти-Каравел, АКПП"
samos Не в сети
vw-bus-club  vw-bus-club
 

 
Сообщения: 5203
Зарегистрирован: 13.11.07, 16:50
Откуда: Гатчина
Модель: Transporter
Год выпуска Т.С.: 0
Модель двигателя: ААВ, ACV
Skype: samosov

Сообщение vishenin@mail.ru » 03.05.13, 19:32     Re: АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

Господа, а что можете подсказать про автомат DNB.
vishenin@mail.ru Не в сети
 

 
Сообщения: 1
Зарегистрирован: 03.05.13, 19:09
Откуда: Санкт-Петербург Пушкин
Модель: Caravelle
Год выпуска Т.С.: 1997
Модель двигателя: AET

Сообщение samos » 03.05.13, 19:53     Re: АКПП модель 01P (EuroVan MV 2001-03)   

А в чём вопрос, может и сможем подсказать.
Денис
…And Justice For All.....
"1993 г., ААВ, длинный грузопасожир, АКПП" - был, "1999 г., ACV, длинный Мульти-Каравел, АКПП"
samos Не в сети
vw-bus-club  vw-bus-club
 

 
Сообщения: 5203
Зарегистрирован: 13.11.07, 16:50
Откуда: Гатчина
Модель: Transporter
Год выпуска Т.С.: 0
Модель двигателя: ААВ, ACV
Skype: samosov

Сообщение кириллл » 06.04.17, 23:52       

добрый вечер!может кто подскажет-машина EuroVan 2002 г.в.есть подозрения что нехватает масла в АКПП.поддон в масле.хочу поменять прокладку поддона,соответственно прицепом поменять фильтр и масло частично,так как стенда нет для полной замены.вот только как проверить уровень?есть место для щупа,а щупа нет,вместо него заглушка с резиновым кольцом.если кто то менял в такой машине масло акпп опишите пожалуйста подробно и как уровень масла проверить???
кириллл Не в сети
 

 
Сообщения: 22
Зарегистрирован: 07.10.15, 16:41
Откуда: крым
Модель: Transporter
Год выпуска Т.С.: 2000
Модель двигателя: acv


Вернуться в Автоматическая КПП

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 0

cron